De eerste workshop waaraan ik deelneem was van Lydia Vroegindeweij (@vroegje) over het maken van een communicatieplan. In werk- en spelvorm liet ze ons voelen en ervaren, hoe je ertoe komen kunt een plan op te zetten. Met wie wil je communiceren, waarover en met welk doel? Als je dat duidelijk voor ogen hebt, vraag je dan af hoe frequent de communicatie moet plaatsvinden, of het interactief moet zijn, en welk medium daarvoor het meest geschikt is.
Voor een project kun je een tijdelijke Facebook-pagina aanmaken, die je daarna weer te slapen legt, tot je 'm weer nodig hebt. Maar ook media als Email en Twitter hebben hun eigen plek en mogelijkheden hierin. Ik moet zeggen dat ik @vroegje een wonder van deskundigheid vind, met een enorme communicatieve vaardigheid. Echt een topvrouw! Je mocht willen dat je haar met je organisatie in dienst kon nemen; dan zou je ongelooflijk veel deskundigheid in huis halen.
Zo ben ik ook jaloers op Noordwijk, waar ze met ds. Janneke Nijboer (@Tjanneke) in zee gaan (of aan zee). Ze heeft met het project 'Noorderlicht' in Breda haar sporen ruimschoots verdiend, zie www.noorderlichtbreda.nl . Tijdens de workshop liet ze enkele dingen zien, maar ook vertelde ze veel over haar ervaringen met de social media. Het sterkst vond ik haar in het laten zien van de waarde van deze moderne aanpak. Veel aanwezigen zullen nu een twitter-account gaan aanmaken en het gewoon gaan proberen. Als je haar meemaakt, word je vanzelf enthousiast - heerlijk!
Tussen de middag was er een prima lunch, en na afloop nog een gezellige borrel; en omdat ik met m'n collega Hartman Out was meegereden, mocht ik het glas heffen op het goede verloop van deze dag.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten