Vanmorgen naar een prachtige viering geweest in de Walburgis, in het centrum van Arnhem. het was een meditatieve viering rond teksten van Bonhoeffer. Er was ook een goeie inleiding over het leven van Bonhoeffer; die zal ik later hieronder nog plaatsen. De sfeer was er een van schoonheid en verstilling, in de oudste kerk van Arnhem - heerlijk!
Dietrich Bonhoeffer
Dietrich Bonhoeffer wordt geboren op 4 februari 1906. In 1912 wordt zijn vader, Karl Bonhoeffer professor in Berlijn en verhuist de familie naar Berlijn. Heel zijn leven is Dietrich een Berlijner en wereldburger gebleven. Hij groeit op in een hoogburgerlijk, humanistisch, intellectueel en laagkerkelijk (Luthers) milieu.
Dietrich
studeert theologie. Tijdens een vakantie in Rome (1924) ontdekt hij tijdens de
Goede Week de betekenis van de universele Kerk, van de liturgie en van de
biecht. Sindsdien heeft de ‘kerk’ hem niet meer losgelaten.
Tijdens zijn
vicariaat in Barcelona (1928) leert hij de katholieke kerk nader kennen. En
tijdens zijn studieverblijf in New York ontdekt hij de sociale kant van de
kerk. Ook doet hij ervaring op met het (christelijk) samenleven van en met
studenten en docenten. In zijn schrijven Akt und Sein legt hij de
grondslag voor zijn latere gedachte: Jezus,
de mens voor anderen.
Terug in
Berlijn wordt hij docent aan de universiteit en studentenpastor aan de
technische hogeschool. Ook trekt hij zich het lot aan van verwaarloosde
jongeren in Berlijn. Het samenleven en samen bidden met theologiestudenten en
katecheisanten zet hij, tijdens vrije weekeinden, voort.
Vanaf 1931 is
Bonhoeffer actief in de oecumenische beweging, samen met de Engelse bisschop
Bell en de Nederlandse predikant Visser ’t Hooft. In 1934 volgen zijn beroemde
woorden: Wie op een christen schiet,
schiet op Christus!
Als in 1933
Hitler aan de macht komt doorziet
Dietrich vanaf het eerste begin dat Hitler een verleider is en komt meteen op
voor de Joden. Het redden van Joden door deze over de Zwitserse grens te
smokkelen is hem tenslotte fataal geworden. In 1934 /35 is hij pastor in Londen
en ontfermt hij zich over Duitse vluchtelingen (met name Joden) en bezoekt
Anglicaanse kloosters. In 1935 wordt hij leider van een predikantenseminarie en
broederhuis. Daar ontstaan zijn verzetsboeken Navolging en Gemeenschapsleven . Het gaat hem om concrete navolging
van Jezus Christus zoals dit klinkt in de Bergrede.
Wanneer ook
de Bekennende Kirche het laat af weten om op te komen voor de Joden en
om te ontsnappen aan de militaire dienst, sluit Bonhoeffer zich in 1940 aan bij
het actieve verzet tegen Hitler. De groep die hij vormt wordt ook steeds meer
zijn ‘kerkelijk thuis’. Voor Bonhoeffer wordt De Heer van de Kerk steeds meer
ook de Heer van de wereld. Op 5 april 1943 wordt hij gevangen genomen.
In de
Tegel-gevangenis in Berlijn schrijft Dietrich Bonhoeffer zijn (later beroemd
geworden) brieven aan zijn vriend Eberhard Bethge (Verzet en overgave). In zijn ‘theologische brieven’ denkt hij na
over Christus als Heer van de wereld
en over de toekomst van de Kerk: De
Kerk is pas kerk als zij er is voor anderen. Op uitdrukkelijk bevel van
Hitler, wordt hij, na een nachtelijk schijnproces, op 9 april 1945
geëxecuteerd. Het is Hitler echter niet gelukt om Dietrich Bonhoeffer aan de
vergetelheid prijs te geven.
Bonhoeffergenootschappen
over de hele wereld bestuderen het gedachtengoed van Dietrich en dragen dit
uit.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten