2 juni 2012

Communicatie


Zo vlak na Pinksteren een bijeenkomst in Utrecht over kerk en communicatie, #kerkcom. Het is een feest om dan in real life (irl) mensen tegen te komen, die je alleen van Twitter, Facebook of LinkedIn kent. Er waren diverse workshops over kerkblad, website, omgaan met de pers, huisstijl, social media, etc. Allemaal thema's die mij interesseren. Daarom was ik niet tevreden over de start van de dag: een inleiding van ds. Arjan Plaisier over de nieuwe visienota 'De hartslag van het leven'. Misschien kan ik er een liedje over maken, op de melodie van 'Later dan zul je aan me denken' van de Zangeres zonder Naam. De eerste regel is: 'Ze wist al van het leven'. Zodoende begon de eerste workshop pas tegen de middag. Ik had liever 's ochtends nog een extra workshop gehad, naast de twee die al mogelijk waren. Maar goed... of nee, eigenlijk niet: ik merkte hoe ik me op afstand voelde; toeschouwer bij een vervreemdend gebeuren. Vandaag was ook de nieuwe website van de PKN in de lucht, met de nodige storingen, trouwens. Kijk maar eens op www.pkn.nl .

 De eerste workshop waaraan ik deelneem was van Lydia Vroegindeweij (@vroegje) over het maken van een communicatieplan. In werk- en spelvorm liet ze ons voelen en ervaren, hoe je ertoe komen kunt een plan op te zetten. Met wie wil je communiceren, waarover en met welk doel? Als je dat duidelijk voor ogen hebt, vraag je dan af hoe frequent de communicatie moet plaatsvinden, of het interactief moet zijn, en welk medium daarvoor het meest geschikt is.

Voor een project kun je een tijdelijke Facebook-pagina aanmaken, die je daarna weer te slapen legt, tot je 'm weer nodig hebt. Maar ook media als Email en Twitter hebben hun eigen plek en mogelijkheden hierin. Ik moet zeggen dat ik @vroegje een wonder van deskundigheid vind, met een enorme communicatieve vaardigheid. Echt een topvrouw! Je mocht willen dat je haar met je organisatie in dienst kon nemen; dan zou je ongelooflijk veel deskundigheid in huis halen.

Zo ben ik ook jaloers op Noordwijk, waar ze met ds. Janneke Nijboer (@Tjanneke) in zee gaan (of aan zee). Ze heeft met het project 'Noorderlicht' in Breda haar sporen ruimschoots verdiend, zie www.noorderlichtbreda.nl . Tijdens de workshop liet ze enkele dingen zien, maar ook vertelde ze veel over haar ervaringen met de social media. Het sterkst vond ik haar in het laten zien van de waarde van deze moderne aanpak. Veel aanwezigen zullen nu een twitter-account gaan aanmaken en het gewoon gaan proberen. Als je haar meemaakt, word je vanzelf enthousiast - heerlijk!

Tussen de middag was er een prima lunch, en na afloop nog een gezellige borrel; en omdat ik met m'n collega Hartman Out was meegereden, mocht ik het glas heffen op het goede verloop van deze dag.

Geen opmerkingen: