19 juni 2007

Meelopen bij Omroep Gelderland

In het kader van mijn studieverlof over ‘Kerk en media’ loop ik deze week van 18-23 juni mee bij Omroep Gelderland. Een klein dagboek.

Dag 2

Vandaag (dinsdag) meegelopen met de redactie van Pubers, het jongerenprogramma van TV Gelderland. Om 9.00 uur begon de redactievergadering. Het gaat over de voorbereiding van de finale van de Talentenjacht, die op 26 juni wordt uitgezonden. Presentator is Harm Edens. De opnames zijn in het Posttheater in Arnhem. Het betreft jongeren van 15-19 jaar. De winnaar van de Talentenjacht mag op 1 juli optreden op het podium van Life for Live, een multi-culti antiracisme festival (LFL) op het Kerkplein in Arnhem.

Vragen die bij de programmamakers boven komen zijn bv.: hoe laat je de jury aan bod komen? Hoeveel tijd krijgen ze? Wat vraag je de kandidaten voor ze op het podium stappen? Zoiets als: hoe heb je je voorbereid? Hoeveel fans heb je meegenomen? Heb je goed geslapen? Ook zijn er vragen als: moet de achtergrond-band worden voorgesteld? En welke kandidaat treedt het eerst op? Wat is de line-up? Het hele programma mag 30-32 minuten duren. Elk optreden max. 2.30 minuut. Per keer mogen twee juryleden in totaal 45 seconden hun commentaar geven. Na 3 liedjes (van de 6) weer even een break met korte interviews op de bank, totaal 1.30 minuut. Als de jury zich gaat beraden over de einduitslag, draait er even een terugblik op wat de deelnemers brachten; dat moet in 6x 10 seconden. De presentatie van de uitslag plus de reactie van de winnaar(s) mag 1.30 minuut duren. Strak gepland, goed voorbereid – het zou toch moeten kunnen? Dan blijft het flitsend en dynamisch, tenminste.

Het is prachtig hoe het traject totnutoe is geweest. De deelnemers die door zijn naar de finale, hebben 5 workshops aangeboden gekregen (zoals: zang, jezelf begeleiden, podiumpresentatie) van professionele docenten. Op een ROC heeft een fotografe in opleiding prachtige opnames van hen gemaakt. Visagistes in opleiding hebben hen geschminkt. De redactie regelt vrij van school voor hen en overlegt ook met de ouders. Ik vind het indrukwekkend en ontroerend om te zien en mee te maken hoe er in deze jonge mensen wordt geïnvesteerd en wat er dan allemaal uitkomt!

Daarna wordt er gebrainstormd over items voor de komende weken en voor het nieuwe seizoen. Bv. Over je uiterlijk: hoe willen meiden er uitzien? welke rol speelt mode? hoever ga je op de sportschool voor je lijf? hoever ga je als je uitgaat? geeft dat conflicten? heb je er met je ouders spanningen over? wat zouden je ouders graag willen? Sommige jongeren hebben gezichtsafwijkingen door een ongeluk, brand, verminking; of een wijnvlek, of een door andere oorzaken misvormd gezicht. Hierover wordt ook een item voorbereid. En nog zo’n thema: wat trek je als brugklasser aan op de eerste schooldag? Hoe zit het met subculturen als alto’s, kakkers, skaters, Lonsdalers? Misschien een mooi item voor begin september, als de scholen weer starten.

Iemand werkt aan een uitzending over reli-jeugd; jongeren die actief zijn binnen de PKN, bij een Pinkstergemeente of bij Jehova’s getuigen. En dan roken: sommige scholen hebben een heel streng antirookbeleid; dan gaan scholieren soms de buurt in en doen vervelend. Ook iets voor een item? Verder zijn er disco’s die vergaande ‘service’ bieden aan stelletjes; daar eens induiken? Zo weegt de redactie vele dingen af. Soms is dat naar aanleiding van persberichten, emails of telefoontjes. Deels komt het uit de eigen creativiteit voort; deels komt het uit de contacten die de vrouwen van de redactie zelf onder jongeren hebben; en deels uit de programma’s die al eerder zijn gemaakt.

Nog zo’n item: de wereld van de mobiele telefoon; dat is een heel belangrijk onderdeel geworden van de jongerencultuur. Je kunt focussen op bv.: films op je mobiel, ringtones, rol van de ouders, prepaid of abo, spieken, SMS-en, hoe gaan scholen ermee om, analyseer eens een rekening van € 350 p.m.

Scholen bepalen de jongerenwereld. Dat is wel duidelijk. Misschien eens wat dieper in het scholierenbestaan gaan duiken? Wat doen scholen met/voor voetbaltalenten? Hoe gaan ze om met chronisch zieke kinderen? iemand hoorde dat ergens op een school jongeren hun levensvragen verwerken via een cabaretgroep of een stukje theater. Iemand treedt zelfs al op als een soort cliniclown. En: wat doet armoede met jongeren? Het blijkt heel moeilijk om daar grip en zicht op te krijgen, vanwege de gêne. Ik probeer contacten aan te leveren.

Twee montages bijgewoond: a) van Pubers van vanavond; met o.a. fotoshoot in het ROC b) van de flashbacks voor het finaleprogramma, waarin flitsen langskomen van eerdere optredens, van workshops, etc.

Al met al zijn het prachtige, aangrijpende beelden van mooie jonge mensen, die heel veel kansen krijgen aangeboden en waaraan door veel instellingen belangeloos wordt meegewerkt…. Zie verder http://www.omroepgelderland.nl/programma.php?id=36

Geen opmerkingen: