20 juni 2007

Meelopen bij Omroep Gelderland

In het kader van mijn studieverlof over ‘Kerk en media’ loop ik deze week van 18-23 juni mee bij Omroep Gelderland. Een klein dagboek.

Dag 3

Vandaag meegelopen in Apeldoorn. Dus al om 7.30 uur de deur uit, om daar om 8.30 uur aan te kunnen schuiven bij het redactie-overleg. Dat gebeurt via een directe lijnverbinding (Polycom) tussen Arnhem, Lent, Apeldoorn en Doetinchem. Een aantal nieuwe items wordt gecheckt; wie gaat waar op af? Ook blijken er wel wat roosterproblemen te zijn: er is geen avondjournalist beschikbaar om bv. naar Ede te gaan. B&W willen een illegale boomkap van 30.000 m2 (!) bij Camping De Dikkenberg alsnog legaliseren. Lastig als je geen mensen hebt om de te verwachten woelige vergadering daarover te verslaan…
Apeldoorn is de regioredactie voor de Veluwe. Maar ook wordt daar TV Apeldoorn gemaakt, dat op zaterdagavond 19 uur wordt uitgezonden. Dat betreft dan 5-6 items, plus wat kort nieuws. Verder de programma’s van TV Gelderland.

In een gesprek over kerk en media blijkt dat de kerken hun kerkbladen of digitale informatie niet naar de redactie in Apeldoorn sturen. Misschien gaan ze ervan uit dat het toch niet interessant is wat ze brengen, omdat het voor henzelf en hun eigen mensen zo gewoon is. Dat is een verkeerde instelling, want de redactie kiest zelf uit wat voor welke doelgroep belangrijk of interessant kan zijn. Of het nou een kerkrestauratie betreft of het plaatsen van glas-in-lood-ramen of een themaviering voorbereid door jongeren – het maakt niet uit. Juist omdat je als kerken zo op je eigen publiek bent gefocust, heb je geen idee wat voor een buitenstaander wel degelijk interessant kan zijn.

Uit het gesprek blijken een paar dingen van belang:
- het gaat eigenlijk altijd om human interest. Verbazing en verwondering: Oja? Goh, dat wist ik helemaal niet!
- de doelgroep kiest de redactie
- ook het medium wordt door de redactie bepaald: wordt het een item voor internet, telefoon, radio of tv? En vergeet ook de krant en de lokale radio of tv niet
- als nieuwsmedium het proces meemaken is vaak boeiender dan alleen het eindresultaat voorgeschoteld krijgen, zeker als het om tv gaat
- hoe groter de reikwijdte van het medium, des te meer moet het bericht het lokaal belang overstijgen
- media zoeken naar het ongewone
- het is niet altijd leuk nieuws; je wilt melden wat er aan de hand is.

Wat leuk kan zijn is een lokaal voorbeeld van een landelijk item. Voorbeeld: landelijk speelt de vraag of militairen met kleine kinderen wel of niet naar Uruzgan moeten. Heb je op plaatselijk nivo hierover een item (interview), dan werkt dat prima. Dus is de context nogal bepalend voor wat nieuws is of wat interessant is. Verder speelt het aanbod van ander nieuws en de urgentie daarvan een belangrijke rol.

TV Apeldoorn heeft een keer een item gemaakt over jongeren in de Gereformeerde Kerk van Lieren, die met video een themadienst aan het voorbereiden waren. Via het toegestuurde wijkblaadje werd de interesse gewekt. De video wordt door de jongeren als een trigger voor de themadienst gebruikt. Hun filmpje hadden ze op Google Video gezet. Daar haalde het de Top-100. Zie de website http://www.jeugddienst.eu/ Niet dat het spectaculair is, maar je krijgt wel aandacht.

Dus: ook je gewóne info naar de media sturen. Experimenteren met nieuwe/andere vormen is interessant. Schakel de jongeren zelf in en zet het spul op internet!

Geen opmerkingen: