10 juli 2007

Arnhemse Koerier

Op 27 juni was ik bij de Arnhemse Koerier en sprak met eindredacteur Mirjam van Huet. Berichten zijn interessant – journalistiek gesproken – als er sprake is van een conflict, van bekende mensen, van slachtoffers, van schade, van sociale gevolgen. En: hoe groot is de doelgroep voor wie je het opneemt? Sport heeft een groter bereik dan een jeugddienst van een kerk.


Meestal is het ook boeiender voor de media om een proces mee te maken, dan alleen te horen wat het eindresultaat is. Bv. een kerk start een project in Azië (weeshuis). Als er na een jaar een bericht komt dat er € 24.000 is opgebracht, is dat een mededeling. Veel spannender is het proces zelf: hoe bent u tot deze keuze gekomen, waarom dit land, dit project? Hoe wordt het gedragen door uw achterban? Is er een werkgroep of commissie? Wat voor activiteiten gaat u ontplooien? Hoeveel denkt u/hoopt u bijeen te brengen? etc. Dan kan af en toe bericht worden over de stand van zaken; dat iemand erheen is geweest om te kijken hoe het ervoor staat (foto), etc. Dan kun je veel meer mensen bij zo’n project betrekken, via de huis-aan-huis-bladen.


Af en toe behandelen we in de Arnhemse Koerier een bepaalde ziekte, bv. apneu.

We laten een patiënt aan het woord; ervaringsverhaal.

We laten een arts e.e.a. vertellen.

We geven een kadertje met 10 tips.

We noemen de patiëntenvereniging.


Het gaat erom het nieuws vanuit de betrokken mensen te beschrijven, en dan met name aan de onderkant. Vb.: Arnhem wil de Speedboot verleggen naar de Boterdijk, waar veel woonboten liggen. Er komt een protestactie. Dan gaan we praten met de protesterenden (met de ‘slachtoffers’), eerder dan met de overheid. Fotootje erbij is belangrijk.


Praktische tips:
Persbericht (per email):

- zet altijd duidelijk waarover het gaat in de onderwerp-regel; zet daar nooit het woordje ‘persbericht’, want dat spreekt voor zichzelf. Zet liever: Nico ter Linden draagt voor in Velp. Dan kan het makkelijk teruggevonden worden

- zet het persbericht in de body van de mail zelf: wat, waar, wanneer, waarover, hoe laat, hoeveel kost het?

- geef enkele contactpersonen door met bereikbare telefoonnummers; heb je maar één contact en die is onbereikbaar en de redactie wil wat weten, dan vervalt het bericht. Wie bereikbaar is, gaat vóór.

- heb je achtergrondinfo over de spreker, voeg die dan toe in een bijlage, zodat de redactie die later kan raadplegen. Het gaat dus om extra info die in de mededeling gemist kan worden. Zet dat dus niet in het persbericht zelf, behalve het hoogst noodzakelijke.

- achtergrondinfo (liefst met foto, 300 dpi) vooral over mensen, minder over thema. Soms wordt er dan een kadertje van 10 regels van gemaakt.

- ga nooit bellen of ze de mail ontvangen hebben; overbodig en storend.- bel ook nooit of ze het svp willen plaatsen; dat roept veel irritaties en tegenzin op.


In de zomer is er minder nieuws en meer ruimte voor kleine dingen. Inzenden t/m vrijdag is het beste; in het weekend wordt ook e.e.a. doorgelopen. Op maandag kan het ook nog; dan wordt aan de krant gewerkt. Op dinsdag kan iets heel belangrijks ook nog (breaking news!), tot 17.00 uur. ’s Avonds wordt de Koerier gedrukt, ’s nachts weggebracht en woensdag in de bus geduwd.


Men heeft behoefte aan een lijst met deskundigen/contacten, voor achtergrondinfo. Wie kan wat zeggen over de kerkelijke/moslim feesten, bv.Wie kan altijd uitleggen wat voor een levensbeschouwelijke groepering iets is (Rozenkruisers, Oud Geref. Gem. in Ned., Alevieten, Bahai’s, etc.). Wie is aanspreekbaar over kloosters en ordes, bv.? En zo meer….
Weer een heel leerzaam gesprek.

Geen opmerkingen: