De veertigdagentijd wordt gekenmerkt door een vorm van
vasten. Vasten heeft te maken met de relatie tussen ons en ons lichaam, ons
lijf en God. In het klassieke boek van het joodse leven (‘De lichtgevende
kandelaar’) wordt van het vasten ondermeer gezegd: ‘Vromen doen dat om een
dreigend kwaad te keren, zoals je bij dreigende ziekte afweermiddelen te baat
neemt. Of ze doen het, om een zondige gedachte of een vergrijp te verzoenen.
Dwazen denken dan, dat vasten en andere zelfkastijdingen op zich goede daden en
deugden zijn en dat je dan zo dichter bij God komt. Die hebben niet door, dat
God het lichaam niet haat, en dat zulke handelingen ook schadelijk kunnen zijn.
Dan werkt vasten net als een geneesmiddel in handen van een kwakzalver:
schadelijk. Het gaat de Thora erom de mens te leiden overeenkomstig zijn natuur
en z’n geneugten op een wijze manier te regelen en alleen de overdaad door
vasten te reguleren. Rabbi Eleasar zegt daarvan (Berachoth 32b): "Vrijwillig
vasten is iets groters dan het geven van aalmoezen; het eerste raakt je in je
lijf, het tweede alleen in de portemonnee".
Hoe geef je er vorm aan?
Het kan bestaan uit niet roken, geen alcohol gebruiken, geen
extraatjes eten, geen of minder vlees eten. Let wel: stuk voor stuk
verschijnselen die met onze luxe hebben te maken, en niet met de primaire
levensbehoeften! Het zijn de extra’s die je tijdelijk opgeeft; daarmee
nemen we dan even afstand van ons leven zoals dat past in het plaatje van Lucas
16:19. Want zó worden wij door de armen bekeken: als mensen die gekleed gaan in
de mooiste kleding, en die elke dag schitterend feestvieren met meer dan brood
alleen...
Vasten kan bestaan uit het achterwege laten van het ontbijt,
of dat beperken tot brood alleen. Je kunt ook de hoofdmaaltijd weglaten, en dan
de tijd gebruiken voor meditatie, bezinning en gebed - alleen of samen met anderen.
Je kunt ook symbolisch een handje rijst eten - zoals de armsten dat soms nog
hebben. Ook kun je besluiten om de vrijdag tot echte vastendag te maken, en de
andere dagen (behalve uiteraard de zondag) zeer sober te leven.
Het is de tijd van voorbereiding, van verbondenheid met
Jezus Christus op zijn lijdensweg; tevens een periode van bezinning op de eigen
levensweg, en op de solidariteit met de armen. Het is een tijd van ingetogen
leven, van verinnerlijking, van soberheid, van nuchterheid, van het opgeven van
vanzelfsprekendheden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten