13 april 2012

Uitvaart

Rond uitvaarten heb ik altijd boeiende gesprekken - want dan gaat het over het leven van overleden mensen, in hun goede en kwade dagen, voorspoed en tegenspoed. Ik verbaas me over niets meer; er komt je dan zoveel ter ore! Dan zie je en merk je, hoe wonderlijk een mensenleven lopen kan. Soms is er woede bij nabestaanden, maar veel vaker acceptatie. Ik denk dat maar weinig mensen beseffen, hoeveel er ook gelachen wordt bij de voorbereiding van een uitvaart - vooral wanneer je in dankbaarheid op iemands leven terug kunt kijken. Zonder wrok, teleurstelling of boosheid. Elk mens heeft haar of zijn gekkigheden en eigenaardigheden, stille relaties, half bekende geheimen, dingen die wel of niet gezegd mogen worden. Maar uiteindelijk gaat het mij erom, iemand in liefde en met respect te gedenken. Zo kunnen betrokkenen ook tot een afronding komen, tot een afscheid, een loslaten. Dan kunnen ze er vrede mee hebben.

Er wordt meestal veel prachtigs over de overledene verteld. Daarom stel ik ook altijd de vraag: had zij/hij ook lastige kanten? En natuurlijk komt er dan iets, wat soms weer tot hilariteit aanleiding geeft, of tot onderlinge discussie. We hoeven de vuile was niet buiten te hangen, maar als je als dominee even aanstipt, bij het gedenken, dat er soms ook een lastige kant was, dan zeggen mensen: "Ah, die heeft haar/hem goed gekend!" Wie alleen maar de mooiste kanten van iemand vertelt, is niet compleet. En: je moet het niet mooier maken dan het is.

Wel krijg ik vaak als reactie: "Wat heerlijk, zo'n levensverhaal! Nu heb ik ineens een samenhangend beeld van haar/hem gekregen, en vind ik het eigenlijk jammer, dat ik over een aantal dingen nooit doorgepraat heb". Zelf ben ik ook steeds benieuwd naar wat 'sprekers' bij de uitvaart te melden hebben. Vaak is het saai, of te lang. Maar soms komen er onverwachte of ongedachte aspecten naar voren, zodat je je verwondert, en zodat je verrast bent. Of wat jonge mensen of kinderen vertellen over hun oma of opa. Kortom: ik vind het steeds opnieuw weer volop boeiend, zo'n uitvaart!

Geen opmerkingen: