11 maart 2007

Een bijna-dood-ervaring?

Soms meerdere keren per week ‘schrik’ ik wakker zonder droom of herinnering, maar met een heel luide snurk, een maaibeweging met m’n armen, badend in het zweet en een heel hoge hartslagfrequentie. Daarbij geen angstgevoelens.

Maandagavond 19-2-2007 had ik nog anderhalf glas rode wijn gedronken voor het naar bed gaan. Om 04.15 uur (achteraf op de wekker gekeken) werd ik op dezelfde wijze wakker, met een hartslagfrequentie als nooit tevoren: hoog-frequent rikketikketik, achter elkaar door. Mijn tricot pyjama was doorweekt van het zweet. Midden in de nacht ging ik dus onder de douche; Ida werd wakker en vroeg wat er was. En ik vertelde mijn verhaal.

Nieuw was de bijna-dood-ervaring (zo noem ik het maar) waarmee ik wakker werd. De beelden waren niet in kleur, maar in zwart, donkergrijs, lichtgrijs en wit/licht.
Ik bewoog mij (lopen? nee: zweven, bewegen) in het avonddonker vanuit het huis van mijn jeugd de straat uit, de hoek om. Langs de straat om de hoek was een lange heg. Daarachter kwam kou vandaan en het werd nevelig. In de grijze nevel bewogen zich allerlei menselijke gestalten (schimmen), die vanwege het donker zwart waren voor mij, als schaduwen. Ze deden denken aan de gestalten uit de litho’s van Werkman. Ze gingen in alle richtingen. Het licht lag voor mij, aan het eind van die straat, en scheen door de nevel heen. Hoe verder ik die nevel inging, des te dichter werd die, maar ook het licht kwam dichterbij. Toen werd ik wakker.



De ervaring was rustig en vredig; niet negatief of angstig; er ging rust van uit. Ik was niet geschrokken of zo. Omdat ik na het douchen volkomen wakker was, ben ik op internet wat gaan lezen over apneu – want ik vermoed dat het daarmee heeft te maken. Om 5.30 uur ging ik weer naar bed, en sliep tot 7.30 uur.

Dit was aanleiding voor een bezoek aan de dokter. Die heeft op meerdere fronten ingezet: onderzoek van bloed en urine, deelnemen aan een groep voor meer bewegen, afvalbegeleiding en naar de KNO-arts. In dat molentje draai ik mijn rondjes – en het is goed. Ik ben inmiddels 5 kilo kwijt. Onderzoek van bloed en urine was helemaal OK, geen afwijkingen of abnormale waarden. Het extra bewegen moet nog komen, als het weer beter wordt (lopen en fietsen). Wel heb ik een apneu-test gedaan, 's nachts. De uitslag moet nog komen. Binnenkort ga ik weer naar de KNO-arts, die vond dat mijn doorstroom in de neus beter zou moeten; hij gaf daarvoor een spray. Maar ik gebruik dat spul niet graag.

Inmiddels gaat het 's nachts ook prima met me - voor zover ik dat zelf waarnemen kan....

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Klaas,

hetkan natuurlijk ook aan dat anderhalve glas rode wijn gelegen hebben.

Zonder gekheid, toch vervelend. Beniewd naar de apneu test.

At

Klaas Eldering zei

DE apneu-test en alle andere onderzoeken waren helemaal OK. In de zomer weer een test. Verder: afvallen, bewegen, etc. en geen alcohol, natuurlijk...
Klaas

Unknown zei

Én élek és ti is élni fogtok...ez most a tovább-élés volt, de nem az általmenetel egyik létformából a másikba. Üdv. Barna