19 april 2012

ASP 25 jaar

Gisteren vierden we het 25-jarig bestaan van het ASP. Dat heette vroeger het Arnhems Studenten Pastoraat. Nu is het het Arnhem Student Point - for encounter and inspiration. Bij onze Velpse bakker had ik 50 gebakjes met jubileumopschrift laten maken. Die moest ik ophalen meebrengen.


Zo'n jubileum vraagt heel wat voorbereiding. Zo lukte het om met hulp van vele anderen uit de regio Arnhem een lintje te krijgen voor onze vorige voorzitter, George van Rooij. Het is niet te geloven wat hij allemaal als vrijwilliger heeft gedaan en betekend. Ik was met de jubileumcommissie om 16 uur in de aula van de HAN aanwezig voor de laatste voorbereidingen. Meerdere oud-bestuursleden waren op komen draven. Om 17:30 uur vroeg ik iedereen plaats te nemen. Toen wandelde burgemeester Paulien Krikke binnen, met de echtgenote en (klein-)kinderen van George van Rooij. Toen begreep hij het, en glom van oor tot oor. Na een woord van welkom door mij als nieuwe voorzitter overhandigde de burgemeester op vlotte en ongedwongen wijze 'het lintje', oftewel de eretekenen behorende bij het lidmaatschap van de Orde van Oranje-Nassau. Daarna volgde een glas bubbels en een uitstekend lopend buffet, verzorgd door de keuken van de HAN.

Na het buffet namen Daniël Zijderveld en Feya van Oosterwijk de leiding van de avond over. Het was een Seekercity-event, met als thema: Wat nou 'inspiratie'? Seekercity.nl is een studentencommunity, die vorig jaar startte en voorbereid en mogelijk gemaakt is door het ASP. Dat was een gigantisch project, waar 4 jaar aan gewerkt is onder leiding van George van Rooij.

Het thema over inspiratie werd uitgewerkt in vier mini-inleidingen van telkens 10 minuten, met daarna reacties door de zaal, afgewisseld met muziek dans, zang, etc. De eerste die optrad was Sharda Nandram, over yoga, lichamelijk bewustzijn, houding en ademhaling. kort en krachtig, en met een leuke korte oefening voor de zaal. Daarna zong True Colours Unplugged, een studentenkoor van het ASP.

De tweede inleider was de Arnhemse kunstenaar en docent Albert van der Weiden. Hij liet projecten zien die hij o.a. in China heeft uitgevoerd. Inspirerend vond ik dat hij ons erop wees om niet te puzzelen en te wachten, maar: gewoon doen. Niet denken: wat zal ik gaan tekenen, en hoe? Maar: gewoon beginnen. Ik neem zijn advies graag mee. De inspiratie komt dan ook, is zijn ervaring.

Daarna danste Charlotte Claus, van de dansopleiding van ArteZ, op 'Where have all the flowers gone', gezongen en gespeeld door Joan Baez. Ik vond het werkelijk adembenemend. ik heb nooit zoveel met ballet gehad, maar dit kwam direct helemaal binnen!

Derde spreker was Ralien Bekkers, van de Nederlandse Jeugd Raad; ze had het over duurzaamheid. Ze wordt afgevaardigd naar de grote wereldmilieuconferentie dit jaar in Rio de Janeiro. Ze maakt een bliksemcarrière en vertegenwoordigt Nederland nu ook bij de Verenigde Naties. Er was een actief heen-en-weer gesprek met de zaal.

Daarna kwam Valentine Reijers van de theaterschool met een stukje zang, waar ineens allerlei mensen uit de zaal zich aansloten - bijna een soort flashmob met zang - erg leuk en prima gezongen!

De laatste spreker was René Bakker, docent sociale media aan de HAN. Hij had het vooral over het ontstaan van de communities, juist als tegenwicht tegen de zo vaak gewraakte ik-cultuur. Dat biedt hoop voor de toekomst - en dat hoop ik ook, zeker wat de kerken betreft.

Tenslotte was er nog een goeie borrel als afsluiting. Ik dronk een glaasje cola, want moest nog rijden. tegen half elf waren alle gasten vertrokken en konden we aan het opruimen. En dat was zo gebeurd. De zaal (aula van de faculteit Techniek van de HAN) was een prima ruimte, met leuke meubels en frisse, vrolijke kleuren. Ik mag wel zeggen: de hele event was zeer geslaagd!


Geen opmerkingen: